Warsztaty kaligrafii
„Jeśli masz bibliotekę…” Italika – pismo renesansu
12-19 sierpnia 2017 r.
prowadzenie: Agnieszka Sztark-Wilczek
Harmonijne, lekkie, wytworne, a także czytelne i szybkie, to pismo zostało zaprojektowane we Włoszech z początkiem ery Odrodzenia przez znamienitych twórców tamtego okresu, m.in. Ludovico Vicentino degli Arrighi – papieskiego skrybę i projektanta, Niccolo Niccoli – bibliofila i humanistę, a nawet Leonarda da Vinci. W piśmie humanistycznym odnajdujemy ducha czasu, szczególną dbałość
o proporcje, harmonię i elegancję. Zasady konstrukcji liter oraz ich wzajemne relacje, zaprojektowane i upowszechnione z końcem XV wieku w Italii, są aktualne także dziś i wielu współczesnych projektantów i typografów czerpie inspiracje z renesansowego kroju. My także, w naszym codziennym piśmie bazujemy na przemyślanej formie z epoki Renesansu, która określała ramy i konstrukcję, dając piszącemu na tyle swobody, że trudno dziś mówić o jednym, konkretnym wzorcu.
Warto więc bliżej przyglądnąć się temu wspaniałemu pismu i odkryć jego wysublimowaną urodę.
W skryptorium św. Klary, w Klasztorze Monteripido del Monte
w Perugii będziemy studiować piękną formę italikowych liter, pisać ściętą stalówką i atramentem małe litery tzw. minuskuły alfabetu łacińskiego, a także poznamy majuskuły – duże litery wraz z ich różnorodnymi odmianami. Atmosfera skryptorium, wspaniały ogród pachnący ziołami z widokiem na miasto i winnice, cisza i skupienie sprzyjają twórczej pracy i wyciszeniu.
W programie warsztatów tradycyjna już wizyta w bibliotece Comunale Augusta i fakultatywna wycieczka do Galerii Uffizi we Florencji.
Warsztaty inspirowane dziełem Ludovico Vincentino Degli Arrghi -
„La Operina”, pierwszym podręcznikiem do kaligrafii opracowanym przez wybitnego papieskiego kaligrafa, wydanym w 1524 roku.
Oto całe dzieło, karta po karcie:
https://archive.org/stream/laoperinadiludou00arri#page/n3/mode/2up
Liczba godzin kursu: 20
Limit miejsc: 12 osób
Warsztaty zarówno dla osób początkujących, jak
i zaawansowanych w sztuce kaligrafii.
Plan pobytu: sobota – niedziela – przyjazd i zwiedzanie klasztoru
i Perugii, poniedziałek – piątek (9.30-13.30) – zajęcia warsztatowe, sobota – wyjazd
KOSZTY KURSU
Cena kursu pokrywa koszt warsztatów i wykładów, materiały do kaligrafii i iluminacji, nocleg i opłaty administracyjne.
* Koszt kursu (20 godz.), materiałów i 7 noclegów w pokoju 2-osobowym wynosi 1.790 zł.
* Koszt kursu (20 godz.), materiałów i 7 noclegów w pokoju jednoosobowym wynosi 2.090 zł.
Osoby towarzyszące
* Osoby niebiorące udziału w zajęciach, a towarzyszące uczestnikom kursów, członkowie ich rodzin, dzieci płacą 880 zł (pokój dwuosobowy), 1.220 zł (pokój jednoosobowy).
* Cena kursu dla osób niemieszkających w klasztorze wynosi 200 euro.
Uczestnikom poprzednich edycji Letniej Szkoły i całorocznym uczniom naszej szkoły w Krakowie przysługuje zniżka.
Uczestnicy we własnym zakresie pokrywają koszty dojazdu do Perugii, wyżywienie na miejscu, bilety do muzeów czy galerii itp., podróże w trakcie kursu.
REZERWACJA
Rezerwacja miejsca na kursie nastąpi po mailowym zgłoszeniu uczestnictwa i wpłaceniu zaliczki w wysokości 300 zł na konto Fundacji, najlepiej do dnia 30 czerwca 2017 r. Pozostałą sumę prosimy wpłacić w dwóch równych ratach: I rata – do 15 lipca 2017 r., II rata – do 5 sierpnia 2017 r.
KONTAKT
Fundacja Sztuka Kaligrafii Anny Jeziornej
www.fundacjasztukakaligrafii.pl
mail: biuro@fundacjasztukakaligrafii.pl
tel. + 48 12/ 429 54 52
Anna Jeziorna – tel. +48/ 660 432 976
Agnieszka Sztark-Wilczek – absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, dyplom u prof. Wiktora Zina. Pracowała
w biurach architektonicznych Glueck & Partners w Wiedniu oraz Brodbeck and Roulet w Genewie. Od ponad 20 lat zajmuje się projektowaniem graficznym, projektowaniem scenografii eventowych, logo, materiałów firmowych konferencyjnych, identyfikacją wizualną dla prestiżowych partnerów krajowych i zagranicznych, instytucji, uczelni, stowarzyszeń i korporacji. Oprócz kaligrafii, manuskryptów i sztuki średniowiecznej, jej wielką pasją są frywolitki – słynne koronki, które tworzy z taką samą maestrią, jak piękne litery.